Tags

, ,

Det här receptet hittade jag här, hos niiinis.se. Jag har inte testat det än men det låter jättegott och jag ÄLSKAR ju tunnbröd men det finns tyvärr inte att köpa glutenfritt.

Så därför ska jag testa att göra en glutenfri variant av bovetemjöl och kanske havremjöl. Vi får se vad det blir, återkommer när jag har testat. Just nu ville jag bara få receptet nedskrivet så jag inte glömmer bort att laga brödet.

Recept för ca 16 bröd

  • 0,75 pkt jäst
  • 7 dl vatten
  • 75 g smör
  • 1 msk salt
  • 1,25 dl ljus sirap
  • 5 dl rågsikt
  • Vetemjöl (tills du får en smidig deg som är lagom i konsistens, den ska släppa degbunkens kanter)

Gör så här:

Smula i jästen i en degbunke eller köksmaskin. Smält smöret och häll i vattnet, och värm till 37 grader.

Lös upp jästen med lite av degspadet, häll sedan i testen av det. Häll i salt och sirap. Rör om.

Ha sedan i rågsikt och vetemjöl. Degen ska vara smidig. Det ska inte fastna deg på fingrarna när man petar på den men den får heller inte bli för stel och hård. Ta lite vetemjöl i taget tills degen känns bra.

Låt degen jäsa minst 60 min. Dela sedan degen i 16 bitar. Kavla ut till runda, tunna  plattor. Nagga plattorna noga.

Grädda sedan i en torr gjutjärnsstekpanna. Grädda på medelvärme, lite hetare, cirka 1 minut på varje sida. Bröden ska få lite färg.