Tags

, , , , ,

Vi har egentligen inga vinbär. Vi hade två buskar när vi flyttade till huset men de var så gamla och tråkiga och stod på konstiga ställen så de gjorde vi oss av med = slängde ut i skogen. MEN många år senare så har jag upptäckt att jag nu faktiskt har en liten röd buske och en liten svart. I skogen! :-O Och i år så blev det totalt 3 dl bär på dessa två buskar. Inte mycket men ändå. Och då blev det blandsylt av vinbär på EGNA bär, woohooo. En liten burk blev det.

  • 3 dl vinbär (jag uppskattade min skörd till 1 dl svarta och 2 dl röda)
  • 1 msk vatten

Kokas i 10 minuter.

Tillsätt sedan

  • 200 g syltsocker
  • 0,5 tsk vaniljsocker

Koka i ytterligare 3 minuter. Skumma om det behövs (det blev inget skum på min sylt).

Häll upp på väl rengjord glasburk, skölj glasburken i hett vatten alldeles innan du häller upp sylten.

Sätt på locket och märk sylten med etikett där det står innehåll och årtal.

Förvara sylten i kylskåp, sval eller i jordkällare.