Tags

, , , , ,

Jag gjorde helt nya köttbullar denna påsk. Det är så roligt att prova på olika varianter och de här blev verkligen SUPERGODA!

Glutenfria påskköttbullar

Glutenfria påskköttbullar

Ingredienser
800 gram nötfärs
2 små silverlökar
1 dl glutenfritt ströbröd
2,5 dl gräddmjölk (50/50 vispgrädde och standardmjölk)
3 äggulor
6 msk japansk soja (ej kinesisk)
2 msk koncentrerad kalvfond
1 stor kokt, kall potatis
1 tsk aromat
1 tsk svartpeppar
Smör att steka i

Så här gör du
1. Blanda gräddmjölken och allt ströbröd i en skål och låt det svälla minst 30 minuter.

2. Hacka löken mycket fint och bryn den på låg värme i en stekpanna. Den ska inte ta färg utan bara mjukna och bli genomskinlig. Lägg löken att svalna i en skål.

3. Mosa potatisen noga med en gaffel och blanda sedan ihop alla ingredienser. Späd med lite mer grädde om du vill ha smeten lite lösare.

4. Sätt en 3-liters kastrull med vatten på spisen och låt det sjuda.

5. Rulla köttbullar och lägg upp på en blöt bricka eller skärbräda.

6. Lägg köttbullarna i det sjudande vattnet och låt dem sjuda tills de flyter upp av sig själva, då är de klara. Det går fort, det tar bara ett par minuter. Ta upp dem med en hålslev och lägg dem i ett durkslag så att de får rinna av. Sjudningen fyller två funktioner, dels blir köttbullarna helt genomkokta utan att man riskerar att de blir för hårt stekta och dels håller de formen i stekpannan när man steker.

Nu har du frikadeller som du kan använda till soppa eller stuvad spenat eller stuvad vitkål.

7. MEN, nu skulle du ju göra köttbullar så då steker du frikadellerna i några minuter i en stekpanna så att de får fin färg och stekyta och VIPS så har du köttbullar. 🙂

Servera sedan med kokt potatis, gräddsås, kokt broccoli och rårörda lingon eller svart vinbärsgele.

Tips när du ska göra julköttbullar
Då kan du tillsätta 1 tsk Èpiche Riche (en kryddblandning) så har du jättegoda julköttbullar. OBS, det har jag inte testat själv men det stod med i originalreceptet som du hittar en länk till längst ned på sidan.

Egen Èpiche Riche så gör du så här
1 del malen muskotnöt
2 delar malen vitpeppar
1 del malen kryddpeppar
1 del malen kryddnejlika
1 del malen fänkål.

Allt blandas väl och förvaras i lufttätt kryddglas.

Källa
Det här dundergoda receptet hittade jag på Koka ihop. Jag har bara gjort några få receptjusteringar, som att jag bara använde nötfärs, jag ökade på gräddmjölken och jag använde glutenfritt ströbröd eftersom jag inte kan äta vanligt ströbröd.

