Tags

, , , , , , , , , , , ,

Japp, nu är det dags, nu kliar det i odlingsfingrarna som bara den.

Egentillverkade odlingskrukor

Egentillverkade odlingskrukor

Mot en pelargonrik sommar

Mina pelargonsticklingar och en nässla

Chili och tomater på gång

Chili och tomater på gång

Underbara pelargoner
Alla mina pelargoner från förra året har överlevt utom tre så för cirka en vecka sedan planterade jag en bibba pelargonsticklingar (några olika sorter) i mina egengjorda tidningspapperskrukor. De här krukorna är väldigt lätta att göra själv. Här hittar du en jättebra beskrivning på YouTube.

Plantera sticklingar av pelargon kan du göra hela sommaren. Det är bara att klippa av ett toppskott och följa beskrivningen här.

Sommarens röda guld
Men som sagt, idag var det dags för tomater och chili. Jag satte ett frö i varje kruka (optimist, jag vet) av tomaterna och av chilin satte jag två per kruka. Chilifröna är säkert runt åtta år gamla (jag fick en chiliplanta av våra kompisar, Matte & Pia, när jag fyllde år) och därför kände jag mig tvungen att gardera mig. Tomatfröerna är Bloody Butcher, tagna från den egna tomatodlingen förra året. Det blev bara en liten, liten sådd, totalt sex chilifrön och 12 tomatfrön, sedan tog såjorden slut. OCH jag har dessutom lovat mig själv att inte “överodla” i år. Vi får väl se hur det går med det löftet, hahahahaha.

Nu är det bara att vanka och vänta, vänta och vanka…

