Tags

, , , , , , , , , ,

Här kommer en härlig klassiker, en rätt som jag lärde mig laga när jag gjorde praktik på fritids någon gång mellan 1979 – 1981, under min förskollärarutbildning. Det är en lättlagad och snabb rätt, allt lagas i stekpannan (utom riset) och den klar på den tid det tar att koka riset, dvs 25 minuter. Dessutom blir det riktigt bra smak trots att man använder endast sex ingredienser (förutom riset).

Underbar curry- och baconröra

Underbar curry- och baconröra

2-3 paket bacon
Curry
Cirka 5 tomater
Skivad ost
Dill, färsk eller torkad
2-3 dl grädde
Ris

Starta med att koka riset i en kastrull och medan det puttrar lagar du curry- och baconröran.

Skär baconet i bitar och stek. Om du vill ha en lite magrare variant så byt ut häften mot strimlad skinka.

Krydda det stekta baconet i stekpannan rejält med curry och rör om.

Skiva tomaterna och lägg dem i stekpannan, uppe på baconet. Ta så många tomater som det tar att täcka hela lagret med bacon.

Skiva ost (jag brukar ta hushållsost men du kan gärna ta din favoritost) och lägg ett lager med ost över tomaterna. Det ska täcka alla tomaterna.

Krydda rejält med dill, färsk eller torkad.

Häll över grädden, ta tillräckligt så att den nätt och jämt täcker allt i pannan.

Låt stå och bubbla tills all ost har smält, cirka 10 minuter eller precis tills riset är klart.

Servera och njut.

