Tags

, , , , , , ,

Den här kakan fick jag igår på Aperitif (vår drinkprovarkväll) hos min kompis Pia. Den var bara HUR GOD SOM HELST. Och vi bad naturligtvis om receptet, allihop. När vi sedan fick receptet dagen efter (dagen efter i dubbel bemärkelse, hehe) så visade det sig att den var ifrån Annelies blogg “Glutenfria godsaker” hos Året Runt. Det borde jag ha förstått! Vad annars? Annelie bakar bara sååå himla goda glutenfria grejer.

Himmelsk semmelkladdkaka utan gluten

Himmelsk semmelkladdkaka utan gluten. Ni ser, jag hann inte ens ta ett kort innan jag hade mumsat i mig halva biten. Helt enkelt försvinnande god.

Ingredienser till kakan
150 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk kardemummakärnor
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
150 g mandelmassa
25 g (cirka 0,5 dl) mandelmjöl
80 g (cirka 0,5 dl) rismjöl

Topping
3 dl vispgrädde
Florsocker

Så här gör du
Smält smöret och låt det svalna.Rör ihop ägg och strösocker.

Stöt kardemummakärnorna i en mortel och blanda ner i smeten. Tillsätt vaniljsocker och salt.

Riv mandelmassan grovt och rör ner i smeten.

Blanda mandelmjöl och rismjöl och rör sedan ner mjölet i smeten.

Häll i det smälta smöret och blanda allt till en jämn smet.

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Formen ska vara cirka 24 cm i diameter.

Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 20-25 minuter. Låt kakan svalna i formen.

Tag försiktigt loss kakan från formen och lägg upp den på ett serveringsfat.

Vispa grädden och spritsa eller klicka ut den på kakan.

Pudra över ett tunt lager med florsocker.

Servera och låt dina gäster förstummas.

Tack Annelie och Pia för ett toppenrecept.

