Tags

, , , , , ,

En underbart seg äppelkaka med mandelsmak

En underbart seg äppelkaka med mandelsmak

3 goda fasta äpplen (jag tog mina knappt mogna oranie)
1 msk mald kanel
1 msk råsocker
2 dl strösocker
1 ägg
75 g smält smör
2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
Kokos till formen

1. Skala och klyfta äpplena. Ta bort kärnhusen och skär klyftorna i tunna skivor. Lägg äppelskivorna med kanel och råsocker i en bunke med lock och skaka alltsammans.

2. Vispa strösocker och ägg vitt och fluffigt. Vispa försiktigt ner smöret.

3. Blanda mandelmjöl och bakpulver i en skål och vänd ner det i smeten.

4. Smörj en sockerkaksform med löstagbar botten (max 23 cm i diameter), bröa med kokos och häll i smeten. Fördela äppelklyftorna ovanpå smeten.

5. Grädda i mitten av ugnen i 175° i exakt 35 minuter. Inte längre, då blir kanterna för hårda.

Den här kakan är OOOOOTROLIGT GOD!! Servera den ljummen med vaniljsås eller gräddvaniljglass.

Källa
Originalreceptet hittar du här: www.kungsornen.se. Där finns också recept på en kardemummakräm till kakan som låter väldigt spännande.

Jag la äpplena i ett fint mönster men det hade jag inget för. Smeten fluffade upp sig över äpplena så det var deg och äpplen huller om buller. Inte så vackert men OHHHH SÅ GOTT.

Min egen mandelmjölsspekulation 😉
Jag tror tjusigheten på kakan är lite beroende på vilket mandelmjöl man väljer. Jag hade Risenta men i originalreceptet har de använt sitt eget mandelmjöl, dvs Kungsörnens mandelmjöl. Det mjölet är säkert mer finmalt och då kan man lägga äpplena lika vackert som på bilden på Kungsörnens hemsida och kakan förblir lika vacker efter gräddning. 🙂

