Tags

, , , , , , , ,

Idag syltade jag. IGEN! Det är så enkelt att göra sylt och du får en koncentrerad sylt utan en massa krafs i. Vanlig köpesylt är normalt utblandad med diverse onödigheter (de drygar ut sylten) som äpplen, vatten med mera. Gör du egen sylt så vet du precis vad som är i och det tar inte lång stund att göra.

Jag fick blåbär av mamma härom dagen och sedan köpte jag 2 liter jordgubbar och plockade av de få svarta vinbär jag hade på den i skogen frösådda lilla busken. Jag försöker hålla ned sockerhalten på alla sylter jag gör, jag vill inte ha onödigt mycket socker. Den här sylten blev jättegod (men nästa gång ska jag testa att ta bara 7 hg socker).

Det gick åt 4 normalstora burkar och 4 små “ge-bort-burkar”. Alla glaskonservburkar har jag köpt på Biltema.

Blåbär- och jordgubbsylt

Finsylt i glaskonservburkar från Biltema

Finsylt i glaskonservburkar från Biltema

  • 1 kg blåbär
  • 9 hg jordgubbar
  • 75 g (ja, det fanns inte mer på busken) svarta vinbär
  • 8 hg syltsocker med pektin (pektin gör att sylten “gelear” sig, så sylten får en bra konsistens om man använder detta socker)
  • 2,5 krm natriumbensoat (konserveringsmedel, finns bland kryddorna på till exempel ICA)

Så här gör du

Koka bär och socker i 10 minuter.

Lös upp natriumbensoat i in kopp med lite av den varma sylten i. Rör tills det har löst sig. Rör sedan i detta i den stora grytan med sylten.

Häll därefter sylten på varma (skölj dem i hett vatten), rena glasburkar.

Förvara svalt.

