Tags

, , , , , , , , , , , ,

VARNING! Det här blev jättegott men tyvärr möglade allt efter bara cirka två månader. Inte alls kul. Jag får experimentera vidare kommande sommar!

Får du som jag för stor tomatskörd? Hinner du inte med alla tomater? Jag fick tipset att göra ugnstorkade tomater i olja och jag gjorde enligt nedan.

Ugnstorkade tomater i olja

Tomaterna är delade, och ligger sockrade och saltade på en ugnsplåt

Tomaterna är delade och ligger sockrade och saltade på en ugnsplåt

Ingredienser
1,2 kg tomater
0,25 dl grovsalt, till exempel grovkornigt medelhavssalt
0,5 dl socker
Olivolja
Vitlök efter behag (jag tog 3 klyftor och delade dem mitt itu)
2 krm grovmalen svartpeppar
Örter du tycker om, som mejram, oregano eller basilika (jag tog 1 tsk av vardera, alltså totalt 3 tsk örter)

Så här gör du

  • Dela de små tomaterna i halvor och de större i fjärdedelar. Lägg tomaterna med skalet nedåt på en plåt klädd med bakplåtspapper.
  • Strö över socker och salt.
  • Sätt in i 100 grader varm ugn i cirka 8-9 timmar (mina stod inne i 9,45 timmar). Efter ett par, tre timmar kan du “picka” dem med en gaffel så att vätskan rinner ut mer. Tomaterna ska inte vara blöta. Om de inte är klara efter 8 timmar, låt dem stå ytterligare 1 timme, om du vill med en grytlapp emellan så att luckan står lite på glänt.
  • När du är nöjd med tomaterna, tag ut plåten och varva tomater, vitlök, svartpeppar och de torkade örterna i en burk o häll ekologisk olivolja (gärna extra virgin) över. Det går även bra med rapsolja.
Efter 6 timmar i ugnen har de börjat torka men är ännu inte klara

Efter 6 timmar i ugnen har de börjat torka men är ännu inte klara

Efter totalt 9,45h torktid i ugn

Efter totalt 9,45h torktid i ugn

Allt lagt på burk och sedan in i kylskåpet. Nu får det stå och gona till sig i ett par, tre dagar.

Allt lagt på burk och sedan in i kylskåpet. Nu får det stå och gona till sig i ett par, tre dagar.

Förvara tomatburkarna i kylskåp. De ska vara hållbara i cirka ett år.

Tips
De ugnsrostade tomaterna kan du använda med kokt spagetti, ta med lite av olivoljan, tillsätt färsk basilika, chiliflakes, riven parmesan, pressad vitlök i önskad mängd, flingsalt och till exempel ruccola.

Annars är det väldigt gott som tillbehör till grillat kött, fisk eller kyckling eller som smaksättning i en sås. Och det är enkelt. Tag bara några tomater, finhacka dem och blanda i creme fraiche och VOILA, du har en underbar sås till din grillkväll.

Källa
Jag hittade originalreceptet här www.matklubben.nu. Det hade fått väldigt bra omdömen, men jag har ändrat lite på receptet gällande tid och temperatur. Orkade inte vänta i 12 timmar. 😉

Jag blev sååå himla nöjd med resultatet. Det är ett perfekt sätt att ta tillvara på tomater när skörden är stor, det smakar precis som de soltorkade tomaterna du köper på burk för dyra slantar, om inte bättre. Det här gör jag gärna flera gånger. 🙂

