Tags

, , , , , ,

Den här tårtan gjorde jag när Elaine fyllde 91 år. Den blev toppengod. Vi var dit och firade på Gotlandsgatan tillsammans med henne. Det var jag, Jörgen, Robin, Josephine, mamma, Einy, Göte, Inger, Arne och Anita. Tårtan gick precis slut :-O så om du bara serverar tårta till kaffet, räkna med att den räcker till cirka 8-9 personer.

Botten del 1
75 g smör
120 g socker
5 äggulor
50 g mjölk
55 g rismjöl
50 g majsmjöl
40 g mandelmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1 tsk vaniljsocker

Botten del 2
5 äggvitor
220 g socker
Kokos

Fyllning
300 g vispgrädde
vaniljsocker
500 g hallon eller jordgubbar eller bananer eller mandarinklyftor eller en kombination av dessa.

Sätt ugnen på 150 grader.

Botten del 1
Vispa smör och socker poröst ihop med 1 äggula. Vispa ner en äggula i taget och vispa tills det är ljusgult och fuffigt, cirka 3-4 minuter.

Vispa i mjölken, rismjöl, majsmjöl, mandelmjöl, bakpulver, fiberhusk och vaniljsocker.

Botten del 2
Vispa vitorna med hälften av sockret till ett fast skum. Vispa ner resten av sockret.

Bred ut smeten till botten del 1 i en långpanna med bakplåtspapper, 30×40 cm. Bred över botten del 2 med lite toppar. Strö på kokos.

Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 35 min.

Låt kakan kallna och dela den sedan på mitten.

Vispa grädden med vaniljsockret. Bred på hälften av viniljgrädden på den undre bottnen. Lägg på bären och sedan resten av grädden. Lägg på den övre bottnen.

Servera och njut med kaffe och 3 cl god rom. 😊

Källa
Originalreceptet kommer från www.koket.se men jag har ändrat lite i mitt recept så just deras recept har jag inte testat.

