Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Det var lite si och så med internetuppkoppling på vår NZ- och AU-resa vilket resulterade i att det blev en hel del böcker lästa. Det är alltså inte helt fel att “slippa” vara uppkopplad lite då och då, för min del nedprioriteras läsningen många gånger när jag har nätuppkoppling. Synd men sant!

Jag hade bara tre böcker med mig (de första tre nedan) men på NZ kom en svensk tjej förbi och frågade om vi ville ha en trave pocketböcker som hon annars skulle slänga. Klart vi ville ha dem.

1 – Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen
Första boken i en serie av åtta. Underbart bra, härligt språk, superbra spänning och karaktärer som gör att jag skrattar högt för mig själv när jag läser boken. Den får en klar 5:a av mig.

2- Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg
Småmysig bok om ett gäng pensionärer som ger sig ut på rövarstråt, ger den 3+.

3 – Svinhugg av Marianne Cederwall
Författaren från Västerås, wooohoooo har skrivit om Miriam och Hervor som använder alternativa metoder för att försöka ha ihjäl sina tilltänkta offer. Miljön är det sedan tidigare mycket omskrivna Gotland. En trevlig bok med mysiga karaktärer. Den får 3+ av mig.

Britt-Marie var här av Fredrik Backman

4 – Britt-Marie var här av Fredrik Backman
Gillar Backmans udda karaktärer skarpt. Britt-Marie bryter upp, flyr sitt tidigare liv, skaffar ett arbete och flyttar till ett nytt samhälle. Där händer, som vanligt när Fredrik Backman skriver, de mest lustiga/osannolika sakerna. Ett vardagsäventyr, helt enkelt. Älskade boken om Owe och tycker även att denna om Britt-Marie var bra. Det blir en 4:a.

5 – Stum sitter guden av Anna Jansson
Har faktiskt inte last så mycket av Anna Jansson, vet inte riktigt varför. Det har väl bara blivit så att jag har prioriterat andra författare. Stum sitter guden var spännande, jag ger den en 4:a.

6 – En kvinnas resa av Agneta Sjödin
Tänkte sluta läsa efter att ha läst en tredjedel av boken men så fortsatte jag ändå av någon underlig anledning, tycker ju inte riktigt om att inte läsa klart en påbörjad bok. Det här är en genre som jag normalt inte brukar läsa. Den största behållningen av boken tycker jag är att man får följa med på vandringen och får en förståelse av hur det kan vara att göra en 80 mil lång pilgrimsvandring med allt vad det innebär. Men jag har ändå svårt att ge den mer än 2+. Inte riktigt min typ av bok.

Just nu läser jag Jussi Adler-Olsens andra bok i serien om Avdelning Q, Fasanjägarna. Jag har tidigare läst bok 1 och 3. Jussi har bestämt att han ska skriva 8 böcker om just avdelning Q, en avdelning som bildas för att hantera så kallade “cold cases”, och hittills har det kommit ut 6 böcker. Han skriver helt fantastiskt bra med en härligt, syrlig humor, han använder paralleller som är genialiska och de centrala karaktärerna i böckerna, Carl, Assadh och Rose, är helt underbara. Har du inte läst Jussis böcker än så har du många härliga stunder framför dig. LÄS! ☺

