Tags

,

Idag tackade vi av en gammal kollega, Lasse Jönsson, som gick i pension efter att ha jobbat 43 år på ABB. En trevlig tillställning där många gamla kollegor, som numera jobbar på andra ABB-bolag eller också har gått i pension, anslöt. Vi var i konferensrum R1 där Lasse fick prata (via konferenstelefon) med sina gamla affärsbekanta från Kroatien, Slovakien, Slovenien, med flera länder. Efter det, strax innan klockan 3, var det fika och tårta. Jag fick en bakelse som jag tror att Magneten levererade, ska kolla upp det imorgon. Det var två kladdkakebitar, en toscavariant och en chokladkladdkaka, båda bitarna var kilar som var cirka 2,5 cm i bakkant, med grädde och färska bär. Jättegott MEN…

När klockan var runt 17.15 stod jag vid mitt skrivbord och började svälja och svälja. Insåg vid 17.30 att jag mådde rätt tjyvens. Tog på inrådan av Dijana med en plastpåse och ett gäng servetter och kastade mig iväg mot parkeringen och bilen. Körde som en biltjuv hemåt, ville absolut inte spy på vägen eller, gud förbjude, i bilen, men mådde bara mer och mer illa.

Väl hemma (strax efter 18) slängde jag av mig ytterkläderna (utan att ha hämtat in posten, ni fattar va, då var det bråttom, jag som äääälskar att hämta in posten), rusade in på toa och, voila, spydde som en räv tills det inte fanns något mer att kräkas upp. Efteråt blev jag som vanligt tvärtrött. Tvättade av mig och borstade tänderna och kröp ned i säng och sov fram till 21.30.

Japp, det var min kväll det. 😦

Glutenanalys
Denna gång gick det cirka tre timmar från intag av gluten tills dess att allt kom upp igen. Har tänkt börja dokumentera händelseförloppet varje gång framöver så att jag kan gå tillbaka och se om mönstret ändrar sig eller är detsamma. Det jag vet är att ju mer gluten jag får i mig desto snabbare kommer reaktionen. Hittills har det tagit allt mellan 30-40 minuter (3 limpmackor på väg till färjan i Göteborg) och 3 timmar (denna gång och den gången i somras när jag råkade äta 0,5 dl veteflingor till frukost).

Men, det är klart, mest av allt hoppas jag ju att jag slipper få i mig gluten och den här gången var det första gången jag inte själv var vållande utan det var Magneten som helt klart måste ha levererat en glutenkaka till mig men har märkt den som glutenfri. För visst stod det väl glutenfri på förpackningen? Jag ska kolla i morgon, jag har kvar den i kylskåpet för jag åt inte upp allt av chokladkladdkakan. Toscakakan smällde jag i mig helt och hållet. Exakt den sortens toscakaka från Magneten har jag ätit tidigare och mått som en prinsessa så jag misstänker att det var chokladkakan som orsakade illamåendet denna gång. Min gissning är att de har blandat ihop sina kakor och lagt i en vanlig chokladkladdkaka i leveransen till mig. 😦

