Tags

, , , , , , ,

Jag har gett mig in i aktievärlden. Kan ni tänka er? Det hela började med att Dijana frågade om jag inte ville hänga med på en aktiekurs för tjejer. Klart jag ville. Det var två kurstillfällen, två lördagar på Medborgarskolan och vi var drygt 20 tjejer som gick kursen. JÄTTEKUL. Hon som ledde kursen hette Christina och jobbar på ABB men har aktier som sitt STORA fritidsintresse. Hon håller på med det i snitt runt 5 timmar per dag. HBJ, säger jag, då hinner man inget annat. Bara jobb och aktier. Nej, så mycket ska inte jag hålla på, men lite grann. Det är himla skoj.

Kursen gick vi i våras och vid det här laget har jag en liten, liten aktieportfölj fördelat på 10-11 olika aktier. Jag har mest satsat på utdelningsaktier och jag räknar med att behålla dem och fortsätta att köpa småposter undan för undan. Och sen få utdelning förstås. Det blir fint som snus det! 🙂 Christina har skapat en Facebookgrupp, Tjejer som gillar aktier, också som jag, Dijana och Vesna är med i.

För ett par veckor sedan var vi till Stockholm på studiebesök till vår bank, Avanza. Det var himla intressant. Vi fick titta runt i lokalerna och fick även lyssna på ett föredrag av Claes Hemberg, Avanzas aktieguru. Spännande och lärorikt.

Jag har gått med i Aktiespararna också. Det är jättebra, de anordnar väldigt många träffar där bolag kommer och informerar om sitt väl och ve.

Men just nu går det illa, det går bara utför för börsen. Det började för några veckor sedan, efter en extremt lång uppgång, så det var väl dags. Och än har det inte vänt. Så nu handlar vi på rea…kanske…intalar vi oss själva! 😉

Nej, nu är det dags att sova. Natti, Natti, suss gott! 😀

