Tags

, , , , , ,

Vad är det för en dag? Är det en vanlig dag?
Nej, det är ingen vanlig dag, för det är Itas födelsedag!
Hurra, hurra, hurra!

Marita 55

Jaha, då var man 55 nu då. Holy Moses!!

Frulle på sängen

Frulle på sängen ❤

Wilma vill också vara med

Wilma vill också vara med

Smaskig födelsedagstårta, glutenfri förstås

Smaskig födelsedagstårta, glutenfri förstås

Tjejsnack och killsnack

Tjejsnack och killsnack

Farmor och faster

Farmor och faster

Far och son Wallin

Far och son Wallin

Två soffliggare

Två soffliggare, men de skärpte till sig när kameran kom fram 😉

Snart dags för presentöppning

Snart dags för presentöppning

Vissa besökare var fyrbenta, som Fiona här

Vissa besökare var fyrbenta, som Fiona här

Tusen tack för alla presenter

Tusen tack för alla presenter

Ja, så är det. Jag blev femfemma idag. Det är inte klokt egentligen, att jag är femtiofem år. Kan ni fatta?? Det kan inte jag. Tiden flyger fram och det känns som om det var alldeles nyss jag var 15 och åkte runt med Inger, min kusin, på en moppe i Kolbäckstrakten. Och det är 40!! år sedan. Herregud! Det känns himla skumt att se siffrorna 55. Känns inte som det gäller mig utan någon helt annan.

Blev uppvaktad klockan 08.00 av Monsieur och Wilma. Fick jättegod frukost på sängen. Mmmmmm, jag ÄLSKAR frukost på sängen. Och sen var det dags att öppna paket, jag fick en en massa bra prylar (blir alldeles för bortskämd). En juicepress, en locktång, en peeler och sex böcker, Astrid Lindgrens samlade dagböcker under krigsåren 39-45, Kaffe med rån, bok 1, 2 och 4 av Jussie Adler-Olssen, jaaaaaaaaaa, och fjärde boken om Lisbeth Salander, ska bli så spännande att läsa den.

Sen var det slut på vilan, det var bara att hoppa upp och börja fixa och dona. Jag bakade tårtan och Jörgen gjorde en fläskfilégratäng med kantareller och champinjoner. Det blev riktigt bra, båda delarna! 🙂 Jag gjorde en grönsallad också och en melonsallad med tre sorters meloner. Mums! Hade för typ första gången i mitt liv köpt boxvin. Är tveksam till om det var ett bra beslut. Ska nog skippa det och köpa flaskor som vanligt framöver. Det känns mer som en garanti för kvalité.

Klockan fem kom gästerna. Vi blev 14 stycken. Einy, Göte, mamma, farmor, Kerstin, Anders, Philip, Robin, Inger, Göran, Matte, Pia och vi. Nette var i Barcelona och Daniel hade avslutningsfest på insparken på MDH. Det var jättetrevligt, vi började med att dricka bubbel och jag blev så uppvaktad av alla. Fick presentkort till Ticnet av Inger och Göran, en Buddah-staty och lakritspärlor av Pia och Mats, en superfin låda med 6 prosecco och en chokladask av Wallinarna, blommor och pengar av mamma, en superfin blomsteruppsättning av Kerstin med blomstercheckar, pengar av Elaine, en superbukett av Jossan (kom med blomsterbud, tack snälla), en vacker glasljuslykta av Einy och Göte och en dymoapparat och en egenhändigt gjuten alluminiumstaty (en falk) av Robin. Hans gjutning nummer två. Den var jättesnygg, riktigt bra gjuten. Jag hade önskat mig en när jag såg hans första försöksgjutning. 😀

Einy och Göte och farmor sov över. Farmor skulle sova i Jossans rum och hon snubblade till på vägen till sovrummet, det är ju så hög tröskel, och slog armen mot väggen. Skinnet sprack rakt över hela armen. Usch, så otäckt. Jag ropade på Einy och vi hjälptes åt att leta på bra förband (specialplåster) och sedan tejpade Einy, tack och lov. Tänk, att jag klarar inte sån’t där. Får rysningar längs hela ryggraden och hade så svårt att få bort det såret från näthinnan efteråt. Tur att jag inte jobbar på ett lasarett. Och fy sjutton så skört Elaines skinn är. Det måste vara papperstunnt! :-O Det beror på kortisonet, säger Einy.

Wilma går och kissar stup i kvarten i röda skinnsoffan i vardagsrummet. USCH! Bara nå’n liten droppe varje gång. Börjar fundera om hon kan ha urinvägsinfektion eller nå’t. Tråkigt! 😦

Men allt som allt var det en toppendag. Stort TACK alla ni som förgyllde min dag! Dagen då jag blev femfemma. 😉

