Tags

, , , , , , ,

Idag blev det premiär för mitt gjutarprojekt. Jag har beställt en massa prylar från Tant Gräddelin och investerat i diverse hinkar, finbetong, sand mm på Bauhaus, så nu var det bara att sätta igång.

Fram med hinkar, borrmaskin med visp, olja, färgpulver, betong, latexformar, plastform för trädgårdsplatta, pensel, gummihandskar och sand. Mycket att tänka på innan man börjar blanda betongen. För har man väl börjat med det finns ingen återvändo. Då MÅSTE allt gå i lås tidsmässigt.

Jag var lite fundersam på hur jag skulle väga/mäta upp betongen men det slutade med att jag började med 6 dl vatten blandat med en dryg msk svart färg. Fyllde på med betong och vispade. Såg att det var för lite, så jag kastade mig in och blandade mer vatten och färg. Hällde på cirka 3 dl till gissningsvis och mera bruk och vispade sedan i ungefär 5 minuter. Konsistensen påminner om gröt. Klatjofs, ska det låta om du släpper ned en klick på backen! Hahahahaha!

Sommarens projekt: Betonggjutning

Sommarens projekt: Betonggjutning

Det jag blandade räckte EXAKT till alla mina formar. Otroligt, vilken precision jag har!! Jag gjöt:

  • En budda (hade i kycklingnät som armering)
  • Två små fåglar
  • En näckros
  • En trädgårdsplatta, cirka 26 cm i diameter (hade i kycklingnät som armering)

Trädgårdsplatta
Formen för trädgårdsplattan oljade jag in med pensel eftersom det är en plastform och sedan la jag ett lönnlöv i botten på formen. Oljade lite uppe på lövet också. Fyllde formen till hälften, lade i kycklingnätet som jag klippt till efter formen och fyllde sedan i resten av betongen. Skakade och knackade.

Latexformar för olika figurer
Latexformarna ställde jag i sand och de behandlade jag inte alls. Jag la bara i gjutmassan direkt i formarna och knackade och klämde för att massan ska rinna ut i alla skrymslen. Jo, det förstår, den stora Buddah-formen hade jag kycklingnät i. Har tänkt att den ska kunna tåla att stå ute och tror att den blir lite mindre “sprickbenägen” om jag stadgade upp (armerade) med kycklingnät.

Vågrätt tips
Du ser på massan om den flyter ut “ojämnt” och på så sätt kan du se om formarna står snett. Och, om inte formarna står i våg så går det bra att lägga in en liten sten eller en träbit eller vad du nu har, under den ena kanten på hinken. Ett enkelt sätt att justera så att du får en plan och fin botten.

Gjorde snabbt rent alla verktyg och satte sedan plast över mina alster. De ska inte brinna för snabbt, så ikväll och i morgon bitti blir det nog en omgång med lite vattenduschning på dem. De ska hållas fuktiga.

Ja, sedan är det bara att vänta och se och duscha dem lite då och då. Efter 2-3 dygn ska de vara klara att ta ur formarna. Återkommer med en uppdatering då. 😀

HÅLL TUMMARNA!! 😉

