Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Idag har jag gjort egen hemmagjord musli, inspirerad av min kompis Pia. Jag letade reda på ett vanligt recept och gjorde om det till enbart glutenfritt innehåll. Resultatet blev otroligt smaskigt, om jag får säga det själv. Och det får jag! 😉

Har du inte alla ingredienser så byt bara ut mot några andra fröer och flingor som du har hemma. Tillsätt gärna lite mer torkad frukt, om du känner för det. Jag tog bara russin eftersom det var det enda jag hade i skåpet.

Glutenfri äppel- och kanelmusli

Gott, nyttigt och glutenfritt

Gott, nyttigt och glutenfritt

Ingredienser 1 – Rostas i ugn
2 dl äppeljuicekoncentrat
1 dl rapsolja
0,5 dl honung
4 dl rena havregryn
1,5 dl boveteflingor
1,5 dl hirsflingor
2 dl solroskärnor
2 dl pumpakärnor
1 dl kokos
0,5 msk kanel
0,5 tsk salt

Ingredienser 2 – Blandas i efter rostningen
2 dl russin
1 dl linfrö
2 msk torkade nyponskal
2 dl mandel mandel
2 dl hasselnötskärnor
2 msk chiafrön
2 msk skalade sesamfrön

Häll äppejuice, olja och honung i en bunke och rör om.

Blanda ned all ingredienser i omgång 1 i äppeljuiceblandningen. Rör om noga.

Bred ut blandningen på en plåt täckt med bakplåtspapper. Rosta i 150 graders ugn i 60 – 70 minuter, blandningen ska vara torr. Slå av ugnen och låt plåten med muslin stå kvar medan ugnen kallnar. Tag ut och låt muslin svalna helt.

Hacka mandel och hasselnötter grovt och rosta dem lite snabbt i torr stekpanna.

Blanda ned alla ingredienser från omgång 2 i muslin och rör om.

Häll upp muslin i en vacker glasburk och njut av den till frukostfilen varje morgon.

Hemmagjord musli i vacker glasburk

Hemmagjord musli i vacker glasburk

18 hälsosamma och goda ingredienser

18 hälsosamma och goda ingredienser

Ursprungsreceptet (ej glutenfritt) hittar ni här hos Saltå Kvarn.

