Tags

, , , , , , , ,

Ja hörni, det blir inte lätt för er att baka just de här bröden kan jag ju säga (och inte lätt för mig heller, det här var nog “once in a life time-bakning”, i alla fall av just de här scones:en). Förklaringen får ni nedan…

Jag har döpt bröden till Tvillingscones eftersom första gången jag gjorde dem (= idag) blev väldigt speciell. Ägget jag hade i hade nämligen två!! gulor, ett tvillingägg. Så SÅ ska det vara om man vill göra EXAKT dessa scones, vilket ju inte kommer att bli så lätt. 😉 Jag håller på och experimenterar med scones just nu, inför kommande evenemang med Kulturklubben, så den här gången la jag till havremjöl i receptet eftersom jag gillar smaken av havre, ökade på bakpulvret så det jäser lite bättre, ökade på smörmängden och tillsatte chiafrön. Chiafrön är ett riktigt litet dunderfrö, proppat med nyttigheter, läs mer om chia här.

Bröden blev väldigt goda. De jäste fint, höll ihop bra, inte alls smuliga som vissa scones blir och smakade smaskens. Betyget från Monsieur blev en klockren fyra.

Glutenfria tvillingscones med chiafrön

Nybakade scones med smör, ost och marmeladTvillingbröd med chiafrön

  • 50 g majsmjöl
  • 50 g rismjöl
  • 40 g havremjöl
  • 1 msk psylliumfröskal
  • 1 tsk chiafrön
  • 1 tsk råsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 krm salt
  • 50 g smör
  • 1 ägg med tvillinggula, annars ett vanligt 😉
  • 1,5 dl mjölk

Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.

Tillsätt smöret och finfördela det i mjölblandningen.

Häll i mjölken, lite i taget, och vispa till smeten blir slät.

Tillsätt ägget och vispa lite till.

Låt stå och dra i 15 minuter.

Rör om i smeten och klicka ut sex scones på en plåt med bakplåtspapper och strö chiafrön på bröden.

Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i cirka 12-13 minuter.

Servera nybakade och varma med smör, ost och om du känner för det, en god marmelad.

