Tags

, , , , , ,

Idag blev det lite bakning så här på morgonkvisten. Jag har börjat experimentera med glutenfria scones eftersom vi ska på en kortsemester till Visby med Kulturklubben i augusti och då har vi som plan att vi ska börja varje dag med varma scones och bubbel 😀 och då måste jag ha några bra glutenfria sconesrecept på lut. Den här gången blev det en variant med ris/majsmjöl och ägg. De flöt ut och blev ganska platta (fördel för mig som annars jämt delar alla styckebröd, även scones) så jag kallade dem för “flator”. 😉 Formen till trots så var de väldigt goda.

Glutenfria Flator
Scones på ris- och majsmjöl

Glutenfria ris- och majsmjölsscones

Ja, ni förstår kanske varför jag döpte dem till “flator” 😉

  • 60 g majsmjöl
  • 60 g rismjöl
  • 4 g psylliumfröskal
  • 1 tsk råsocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1/2 krm salt
  • 40 g smör
  • 1 ägg
  • 1,5 dl mjölk

Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.

Tillsätt smöret och finfördela det i mjölblandningen.

Häll i mjölken, lite i taget, och vispa till smeten blir slät.

Tillsätt ägget och vispa lite till.

Låt stå och dra i 15 minuter.

Klicka ut sex scones på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i cirka 15 minuter.

Serveras på direkten, varma med smör, ost och eventuellt marmelad.

Scones med jordgubbar

Kan serveras med smör, ost och jordgubbsröra

Scones med ost och paprika

Men det är lika gott med bara smör, ost och lite spetspaprika

