Tags

, , , , ,

Idag är det nyårsafton och jag plockade fram mina smycken och de såg ut som skrutt. Googlade och hittade ett tips om att använda ketchup för rengöring av både guld, silver och koppar, så jag testade. Ha ha, perfa! Det är ju himla smart att kunna använda något som var och en alltid (nästan alltid) har hemma. Det funkade hur bra som helst och mina smycken blev skinande blanka.

Ketchup ska ta bort de flesta missfärgningar. Ska även fungera på smycken med stenar, bara de inte är limmade, då kan limmet lösas upp. Kontrollera också att dina smycken har en hård yta. Har du föremål med porös yta rekommenderas inte denna metod.

Så här gjorde jag
Lägg dina smycken i en skål och häll på ketchup.

Dina smycken blir blanka och fina

Med ketchup blir dina smycken blanka och fina

Se till att ketchupen kommer åt överallt. Låt ligga i 5-10 minuter. Använd därefter en gammal, mjuk tandborste och borsta mjukt och försiktigt över hela föremålet. Låt ligga i 15-20 minuter till. Skölj sedan väl under rinnande vatten.

Till sist så la jag ned mina smycken i en skål med varmt vatten och Yes diskmedel. Där fick de ligga medan jag ska tog årets sista promenad, ca 30 minuter.

Yes-bad

Yes-bad

Efter promenixen plockade jag upp smyckena, rengjorde en omgång till med tandborsten och sköljde sedan av och torkade torrt.
Är väldigt nöjd med resultatet

Är nöjd med resultatet men tror att detta funkar bäst på släta smycken utan för mycket små “skrymslen och vrår”

🙂

