Tags

, , , , , , , , , , ,

Observera, det här är ingen aktivitet att ha med småbarn i. Den smälta stearinmassan är väldigt lätt att bränna sig på.

Material

  • Ljusstumpar alternativt köpt ljusmassa
  • Formar och/eller glasburkar
  • Syl
  • Kastrull
  • Kärl att smälta ljusmassan i
  • Vekar stl nr 12
  • Eterisk doftolja
  • Färg, om du vill färgsätta ljusmassan

Samla alla ljusstumpar du kan, ALLTID, så att du har ett lager. När det sedan börjar lacka mot jul, ja då är det dags.

Samla massor med ljusstumpar

Samla massor med ljusstumpar

Ta fram ljusstumparna, skrapa bort eventuella fläckar och klipp rent dem från de svarta vekarna. Se till att de är rena och fina.

Ta fram alla dina gjutformar

Ta fram alla dina gjutformar

Ta fram de behållare du ska gjuta i. Det kan vara dyra plastgjutformar från Panduro men det funkar också hur bra som helst med eget förbrukningsmaterial från köket. Till exempel använde jag en creme fraiche mugg, en kvargmugg (den var perfekt) och en gammal fiskmatsburk. Jo visst, allt funkar. 🙂 Diska rent dem och torka dem noga.

Vekar finns att köpa på till exempel Panduro. Jag använder storlek 12 till blockljus.

Gör ett litet hål med en syl i bottnen på dina egna gjutkärl. De som du köper från Panduro har redan ett hål förberett. Pilla igenom veken genom hålet och dra halvvägs igenom den. Knyt en knut och drag upp veken så att knuten sitter i bottnen av gjutkärlet. Tejpa bottnen om hålet har blivit lite för stort eller om bottnen har spruckit när du gjorde hålet.

Så här monterar jag veken

Så här monterar jag veken

Ta till exempel grillpinnar, gör en ögla av veken, stick i grillpinnen och dra åt så att veken sitter spänd i mitten av gjutformen.

Ljus i glasformar (gamla snabbkaffeburkar)
Den här gången gjöt jag även ljus i glasburkar. Satte då lite superlim i änden på veken och limmade fast den i bottnen. Fyllde sedan på med 1 cm stearin och lät det stelna innan jag spände veken på överkanten. Till “glasljusen” använde jag färgade ljusstumpar som jag hade. Vill du kan du ju själv tillsätta färg, det finns att köpa på Panduro.

Bra, då är alla formarna förberedda.

Dags att sätta igång
Fyll en stor kastrull med vatten, ungefär till hälften. Sätt den på en platta med svag värme. Vattnet behöver inte alls koka, bara bli varmt.

Smält ljusmassan/ljusstumparna i vattenbad

Smält ljusmassan/ljusstumparna i vattenbad

Använd sedan en gammal kastrull eller en gammal konservburk utan etiketter på och fyll den med renklippta stumpar och rester av blockljus. Sätt ned kärlet i vattenbadet, i kastrullen.

Vekarna lossnar när massan smälter

Vekarna lossnar när massan smälter

När vekarna lossnar tar du en gammal gaffel eller liknande och plockar upp dem ur det flytande stearinet.

Tag kastrullen med det flytande stearinet och häll ned stearinet i formarna. Häll så du fyller cirka 70-80% av den höjd du vill ha på ljuset. Spar flytande stearin för den extra påfyllnad du sedan kommer att göra.

Låt ljusen stå och torka. Det tar runt en timme beroende på hur stora ljus du gör. När ljusen torkar kommer de att sjunka i mitten runt veken, så för att få en slät och fin ovansida på ljusen måste man fylla på cirka 1/2 cm stearin. Låt stelna igen. Om det fortfarande sjunker och bildas ett hål, fyll på ytterligare en gång.

Färdiga ljus
Jag väntar oftast till dagen efter med att plocka ut mina blockljus ur behållarna. Jag vill vara säker på att de är helt hårda innan jag sätter igång. Om det är svårt att få loss ljuset ur formen så kan du bara skölja formen i varmt vatten så går det lättare. Egna köksformar, som kvargburkar, är det ju bara att klippa sönder.

Nu ska ljusen bara stå och stelna

Nu ska ljusen bara stå och stelna

Ylang ylang, eterisk olja

Ylang ylang, eterisk olja

Och voila, så här blev resultatet den här gången. Jag använde lite doftoljor i denna sats, lite ylang ylang och några droppar julinspirerade doftoljor. Stort och bra utbud av eteriska oljor hittar du hos Aroma Creative. Hoppas på att de kommer att sprida en svag och fin doft av julen när jag sedan tänder dem. Mmmmmmm… 🙂

Resultatet :-)

Resultatet 🙂

Som ni förstår så kunde jag inte vänta tills i morgon. 🙂 Om ni tittar noga så kan ni se att jag har gjort en miss på de vita ljusen och det var att inte fylla hela formen på en gång. Det blir en synlig skarv då, men den kan man lätt trolla bort med en ljusdekoration, om man känner att det är nödvändigt. Jag tycker att rena, vita ljus är väldigt vackra men det finns dekorationer på Panduro. Det finns en hel del fina motiv att välja bland.

Hoppas du provar på att gjuta egna blockljus. Det är väldigt kul! 🙂

