Tags

, , , , , , ,

Nästa vecka, närmare bestämt på onsdag, kommer “isoleringsbilen”. Jag inbillar mig att det är en stor lastbil med en lång slang och som sedan kommar att, via Wilma-hallen och hålet för trappen, spruta in all isolering på vinden. Det sker ju på dagtid så jag lär väl inte få se det!

Så idag har vi rensat så att isoleringsbilen kan komma så långt in på garageuppfarten som möjligt. Vi har tagit undan sommarens alla krukor, sopat rent på garageuppfarten, slängt en massa spik, glas och plåtspån. Ja, jag vill inte ha allt det ligga kvar under snön hela vintern, stackars Wilma kan ju skära sönder tassarna på allt som ligger dolt under snön. Snuttanpluttan!!

Taket är klart

Taket är klart! 😀

Ljus och mörker
Igår inspekterade vi statusen på vårt evighetsbygge. Det går ju bara att göra det på helgerna nu, det är så himla mörkt varje dag när vi kommer hem. Och som vanligt hittade vi saker som inte var utförda enligt spec. Denna gången var det vindsluckornas placering som blev fel. En totalt fel och en nästan rätt, men alltså bara nästan. Vojne vojne!

Husinspektion

Husets Herre inspekterar bygget

De är tre snickare i huset varje dag just nu (ja, det har varit fler ibland, Bertil brukar ju räkna dem: Jaså, är ni bara tre idag!? Igår var ni fem!!! Hahahahahaha) och det är främst vinden de håller på med. Trappen är levererad och ligger, i väntan på montering, i delar i hallen. Badrummet har varit tomt på folk i två veckor. Jag antar att det är kakelgubbar som ska in nu men de jobbar tydligen på ett jobb i Uppsala. Annars hade det ju varit smart att jobba på fler ställen parallellt om de ska bli klara i tid, vilket innebär den 15 december!! Det finns dock inte en chans i h-vete att de kommer att klara det, tyvärr. Jag hoppas att jag har någonstans att ställa julgranen i alla fall. 😦

Vind

Snart är spånskivegolvet klart 🙂

Längtan till en bastu
Vi har beställt allt material för bastun, utom själva bastuaggregatet. Vi valde Bastulavar som leverantör. Såg hans bastu på Hus & Hemmässan i Älvsjö för ett tag sedan. Jag hoppas och tror att det blir bra. Bastuaggregatet och kragen till det köper vi från Exacta. Det kommer att bli fint som snus!!

Himlen i huset
Takföntren är äntligen levererade och även monterade. Hoppas det är stabilt gjort, man vill ju inte gärna få ett takfönster nedtrillande i ens huvud. Då har man garanterat satt sin sista potatis, och det vill man ju verkligen INTE, så kul som det är att sätta potatis!! 😉

Takfönster

Våra tyska takfönster är på plats

Ja, vad säger man. Här gick något snett. Det blir väl bara för snickarna eller Plåt-Niklas att “essa” en liten stuprörssnutt och sen är det kirrat!?

Stuprör

Hoppsan!!!

Skorsten

Skorstenen är inklädd

Det är inte lätt att komma ihåg alla prylar och grejer som man vill ha. Har just kommit på att vi har glömt eluttag på uteplatserna, suck!! Men vattenutkastare kom vi ihåg! Den sitter på plats på baksidan.

Vattenutkastare

Vattenutkastare på plats

Illa, jag mår illa
Avslutningsvis kan jag bara konstatera att jag är så trött på detta bygge så jag spyyyyyr. Vill helst inte ens höra talas om det, längtar tills allt är över och vi får en normal vardag igen. Kommar ALDRIG mer att dra igång ett liknande jobb. Det här är första och sista gången!

PS! Såg just ett tips på TV om hur man blir av med sork i gräsmattan. Gräv ett hål ned till en av deras gångar. Häll ned en burk med surströmming och VIPS så flyr sorkarna till grannens tomt istället!! De hatar stanken vilket jag har FULL förståelse för!! 😉 Hahahahahaha, det är ju klockrent! DS!

