Tags

, , , , ,

Idag blev det ingen fotografering på taket. Det regnade när jag kom hem, orka springa runt på taket. 😦 Nej, istället blev det lite bakning. Jag ska ju ha Aperitif här på fredag så det blev brödbak. Receptet kommer ursprungligen från ica.se men jag har gjort vissa anpassningar (det brukar ju bli så, nästan jämt).

Jag tycker de blev underbart goda. Bred lite bregott på och lägg på en skiva ost av en sort du gillar. Själv är jag så ovuxen så jag tycker Arlas hushållsost är den absolut godaste osten. 🙂 Här kommer receptet. Varsågod!

Glutenfritt ostbröd

Glutenfritt ostbröd

Ingredienser
Till cirka 9-10 bullar

25 g jäst
2,5 dl mjölk
1 msk hirsflingor
1 tsk stött kummin
1 knapp tsk salt
2 ägg
2 dl finriven västerbottensost
2 dl Gyllenhammars fiberhavregryn (glutenfria)
4,5 dl glutenfri mjölblandning
kummin att strö över

Gör så här
Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37°C. Häll degspadet över jästen. Rör om tills den har löst sig. Rör ner hirsflingor, stött kummin och salt. Låt svälla 10 minuter.

Vispa ett ägg och blanda ner det. Tillsätt osten, men spara 0,5 dl till garnering. Blanda ner havregrynen och hälften av mjölet. Arbeta degen kraftigt i maskin. Tillsätt resten av mjölet, men spar lite till utbakningen. Fortsätt bearbetningen tills degen är smidig. Täck bunken med kökshandduk. Låt degen jäsa cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 230°C.

Dela degen i 9-10 lika stora bitar. Forma till runda små bröd. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i cirka 20 minuter. Pensla bröden med det andra ägget, uppvispat. Snitta en skåra i varje bulle med en vass kniv. Strö över lite kummin och resten av den rivna osten. Grädda mitt i ugnen 12–15 minuter. Låt svalna under bakduk.

