Tags

, , ,

Idag lagade jag en glutenfri paj på skogens guld, kantareller, och jag plockade dem själv (läs köpte lådan) utanför Ica Sjöhagen. Det är en lite annorlunda variant i och med att man gratinerar med brie istället för med vanlig ost. Känns mer spännande än traditionell paj, varm brie är ju såååå gott. Ursprungsreceptet kommer ifrån SVT. Receptet här är minimalt ändrat men är alltså precis som jag gjorde pajen. Jag skulle nog öka på salt- och pepparmängden lite till nästa gång.

Glutenfri kantarellpaj med brie
4-6 bitar på en buffé, till exempel på kräftskivan

Kantarellpaj

Glutenfri pajdeg
2 1/2 dl Sempers glutenfria “fin mjölmix” (eller vetemjöl)
1 krm salt
125 g kylskåpskallt smör i tärningar
1,5 msk iskallt vatten

Fyllning
300-400 g kantareller
1 rödlök
2 msk smör till stekning
2 krm salt
1 krm nymalen vitpeppar
1 tsk torkad timjan
150-200 g brie

Äggstanning
2 ägg
2 dl mellangrädde
3-4 msk hackad gräslök

Serveras med en blandad grönsallad i lite citronolja och salt

1. Blanda hastigt mjöl, salt och smör i en matberedare. Tillsätt vatten och knåda snabbt ihop till en deg. Låt vila kallt minst en halvtimme.

2. Rensa svampen, dela de stora. Hacka löken. Fräs lök och svamp i smör tills vätskan kokat in, krydda med salt, peppar och timjan.

3. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant cirka 22 cm, nagga botten. Förgrädda i 200° ugn i ungefär 10 min, ta ut och höj värmen till 225°.

4. Fördela svamp och lök i pajskalet. Skiva brien och lägg ovanpå. Vispa ihop ägg och grädde, tillsätt gräslöken och häll över det hela. Grädda mitt i ugnen cirka 25 min tills äggstanningen stannat och pajen har fin färg. Ta ut och låt pajen sätta sig 5-10 min innan du serverar med sallad.

Pajen kan lagas i förväg och värmas i 70° ugn innan servering.

Kantareller och rödlök, au naturell

Kantareller och rödlök, au naturell

Kantareller och rödlök, stekta

Kantareller och rödlök, stekta och kryddade

Lägg fyllningen i det förgräddade skalet

Lägg fyllningen i det förgräddade skalet

Skivad brie

Lägg på skivad brie

