Tags

, , , , ,

Idag var det frukostservering bara mellan klockan 8-9 så det blev tidigt “upp och hoppa”. Pratade med tjejen i receptionen och hon bekräftade att vattentemperaturen låg runt 17 grader! En härlig kontrast till luftens 26-27 grader. Ett dopp ska svalka och det gör det här.

Efter frukosten packade vi ihop och gick ned till bryggan för två timmars läsning ackompanjerad av svallvågornas kluckande. Där emellan var det helt stilla. Det här är SEMESTER!

Lässtund vid havet

Lässtund vid havet

Vi var helt inne på att båten skulle avgå klockan 11.45 så vi satt i godan ro tills Monsieur helt plötsligt säger: Nu har vår reskompis tagit på sig ryggan och en båt är på väg mot bryggan för full maskin. Jävlar, vi har läst avgångstiderna i fel kolumn. Det är ju lördag idag, inte vardag!! Vi packade ihop på två röda och toksprang mot båten! Språngmarchen startade med en lång trappa upp ifrån bryggan och fortsatte i ytterliggare starkt uppförslut. Jag tog slut efter 20-30 meter. Jörgen sprang vidare och som tur var var det väldigt många som skulle av båten just vid våran brygga, så vi hann, med GOD marginal. Men hjärtat slog som en stånghammare och det tog ett tag innan flåset blev normalt igen. Herregud, vilken språngmarch! Och hade inte vår resekompis stått där, väl synlig för Jörgen, så hade vi missat båten och därmed Arholma, helt klart. Nåväl, vi skuttade lättade ombord. Rätt lång båtresa idag, cirka 2,5 timmar.

Vädret är fortfarande klockrent, strålande sol från en klarblå himmel. Vilken sommar vi har haft i Sverige i år!! Jag tror att alla måste vara nöjda med sitt semesterväder oavsett semesterperiod. Det har ju varit varmt och fint precis hela tiden.

Vi checkade in och fick ett fint litet rum (nåja, i te direkt fint, det är ju mycket enkel vandrarhemsstandard) med utsikt mot badplatsen och havet. Därefter blev det bäddning och sen upp till restaurangen för lite lunch. Däruppe var det fullt ös, tävlingen Amfibiemannen pågick för fullt. De tävlar två och två, simmar 5,4 km i öppet vatten och språngmarsch i våtdräkt. Ujujuj, såg hur jobbigt ut som helst!! Hörde dagen efter att de sista 20 paren fick bryta på grund av dimma!

Jag gick och badade när amfibiemännen (och amfibiekvinnorna) hade försvunnit från badplatsen. Det blev några härliga dopp på eftermiddagen. Det va 15-16 grader i vattnet, friskt och kallt!!:-)

Fötter som trivs

Fötter som trivs

Hemma i Kolbäck hade vi i familjen en tävling om vem som kunde spreta mest med tårna. Brorsans kommentar på detta foto var att det var tvärdåligt spretat. Jaha, men jag ansträngde mig ju inte ens, det här är normalläge för mina fötter. Skulle jag SPRETA, då jäklar skulle ni få se på spret!!!

Rödingfilé på dansbanan

Rödingfilé på dansbanan

På kvällen gick vi upp till dansbanan och åt middag. Det var en kilometers promenad i vardera riktning. För min del blev det rödingfilé med en fjantigt liten sparris och tre ynka små kokta potatisar. Tur att jag är jag och inte någon bastant grovjobbarnisse. Då skulle jag ha hungrat ihjäl, hehehe.

