Tags

, , ,

Idag är det Kyrkogårdsön som gäller. Jörgen påstod att vi skulle till Siarö men se där hade han fel. Siaröfortet ligger på Kyrkogårdsön!

Efter en god natts sömn (är väldigt imponerad av vandrarhemmet här, så fräscht, så rent, så sköna sängar, fina tvätt- och duschrum), en solig frukost (de hade glutenfritt bröd, tjoooohooooo), så blev det läsning och blogginlägg på rummet.

Frukost på Kastellets Bed & Breakfast

Frukost på Kastellets Bed & Breakfast

Klockan 11.40 tog vi båten ut i skärgården igen, mot Kyrkogårdsön och Siaröfortet. Ön heter Kyrkogårdsön eftersom ön har använts just som kyrkogård och många sjömän är begravda här. Båtturen gick snabbt, det tog cirka en timme så det blev varsitt glas vin på båten, mumsfilibabba, och sedan var vi framme. Denna ö var liksom den förra väldigt liten och en kort promenad senare, kantad av rostig taggtråd och militärtält, var vi framme vid vid det rödmålade vandrarhemmet.

Vandrarhemmets utsida på Kyrkogårdsön

Vandrarhemmets utsida på Kyrkogårdsön

Vi hann lagom installera oss på rummet så började guidningen. Det är som vanligt, trots att jag är aningen negativ till dessa fort- och bunkerbesök, så är det i slutänden alltid rätt spännande och många intressanta fakta och historier som berättas.

Guidning ovanpå Siaröfortet

Guidning ovanpå Siaröfortet

Rumsstandarden har sänkts ytterligare ett snäpp men fortfarande är det rent och fräscht. Denna gången fick vi bädda själva och det klarar vi ju galant så det var inga problem. Duschar och toaletter ligger utanför själva huvudbyggnaden så man måste ge sig av innan det är panik (if you know what I mean)! 😉

Vandrarhemmet på Kyrkogårdsön

Vandrarhemmet på Kyrkogårdsön

Eftermiddagen tillbringade jag vid och i havet! Var hur skönt som helst, havet var så där lagom rivigt kallt och solen stekte på som bara den.

Sol & bad

Sol & bad

Vid sjutiden var det dags för middag bestående av laxgryta och rosé för min del, detsamma men med vitt för Monsieurs del. Trodde kanske inte att man serverade vin på vandrarhem, men tänk så underbart fel man kan ha!!

image

Efter maten tog vi en rundtur runt ön, det gick snabbt, tog väl max tjugo minuter. Jag hittade en liten skuta som jag försökte manövrera men jag kom inte så långt. Kom ingenstans alls, om jag ska vara riktigt ärlig! 🙂

Kapten Wallin Andersson

Kapten Wallin Andersson

En extra rolig sak med den här resan är att Monsieur är helt KNÄCKT över hur många olika klänningar jag hittills har haft. Han tycker jag trollar upp den ena outfiten efter den andra ur en rygga som väger ynka 5,4 kilo. Hahaha, och inte är det klart än, jag har fler ombyten som väntar i djupet av min aldrig sinande “klädeskälla”!!!! 😉

