Tags

, , , ,

…undrar Jörgen där han ligger i sängen bredvid och läser världens tjockaste Tom Clancey-bok. Bara för att jag inte vill gå genom dagen med en uppblåst mage. Man ska lätta på trycket säger vetenskapen (Pia).

Nu är vi på Kastellets Bed & Breakfast utanför Vaxholm. Vårt båtluffaräventyr Tre fort på fyra dagar har startat.

Kastellet, Vaxholms fästning

Kastellets Bed & Breakfast

Kastellets Bed & Breakfast

12.30 var det dags för guidad rundtur i fästningen. Vi hade en jätteduktig guide så nu vet jag allt om Vaxholms fästning, från den dagen Gustav Vasa på 1500-talet beslutade (i Västerås) att fästningen skulle byggas, fram till den museiverksamhet det är idag. Jörgen tog även den guidade rundvandringen utomhus. Den hoppade jag, nå’n måtta får det väl ändå vara, jag gick och letade badplats istället. Det kunde jag glömma, finns inget sådant här så jag fick sitta och sola och läsa istället. Inte helt fel, det heller! 🙂

Vid halv fem åkte vi över till Vaxholm och gick på Melanders fiskrestaurang. Jag åt färska räkor och drack rosé, Puycheric, himla mumsigt. Sedan blev det glassfrossa och brygghäng, så somrigt. Därefter träffade vi på vår “fortsemesterpolare” från Örebro och han upplyste oss om att det inte gick någon båt tillbaka förrän klockan 20.30. Vad bra tyckte jag, då hinner jag bada! Och det gjorde jag!

Bad i Vaxholm

Batteri Norrhamnen

