Idag var det dags att besöka världens ände, Trosa. Vi har lurat med M&P på detta äventyr som går ut på att testa ångbastu, det är alltså egentligen ett studiebesök för att avgöra om det blir torrbastu eller ångbad i vårt bygge.

Trosa visar sig från sin allra bästa sida när vi är på besök, det är varmt, soligt och somrigt. Vi har bokat sommarpaket på Trosa stadshotell & SPA, jag kan bara säga: Åk dit!!! Det är så underbart trevligt. Supermysig personal, jättefina nyrenoverade rum, mycket levande blommor och en hääärlig veranda.
HonungsrosStockros

Glutenfritt bröd i massor
Och är det så att du är glutenintolerant som jag då är Trosa stadshotell ett klockrent val. Vi stannade en natt på hotellet under under den tiden fick jag FEM olika sorters glutenfritt bröd, två sorter till middagen och tre sorter till frukost. Fantastiskt, det är vi glutisar inte vana vid, ska jag säga!

Vi checkade in och tog sedan en liten tur i staden, utefter ån mot havet. Mycket båtar och många små mysiga fik och restauranger.
Fina fiskenVi lunchade på restaurang Fina fisken och det var just vad det var, Fina fisken, ett val som vi var mycket nöjda med. Det blev kummel för M&P och strömming med potatismos och lingon för Monsieur (ha strömming, det visste jag redan innan). Jag åt rökta räkor, I just completely and utterly love that!!

Ångbadstestet
Vid fyra-snåret var det dags för oss att göra det vi var där för, besöka SPA-avdelningen för att utvärdera ångbastu kontra vanlig torrbastu.
AromarummetSPA-avdeningen var HELT UNDERBAR. Den hade allt man kan önska sig. På bilden här intill ser ni aromarummet, ett rum som var ca 38 grader och som doftade svagt av eteriska oljor. Mmmmmmmmmm. I hela anläggningen hördes en lugnande melodislinga, äkta “SPA-musik”, så rogivande. Det fanns dessutom fri tillgång på vatten, olika juicer och frukt. SPAVi började med att testa ångbadet som ju var vårt egentliga uppdrag. Monsieur & P pustade och frustade och gav snart upp. M & jag satt kvar lite längre men Monsieur och jag kunde snabbt konstatera att det här var ingenting för oss. Torrbastun var MYCKET trevligare. Där går det ju att umgås, i ångbastuns 47-gradiga hetta och 100% luftfuktighet är det överlevnad som gäller och det i en total dimma. Det var som att bada i mjölk, vitt, vitt, vitt, så glöm det sociala där, man ser inte ens varandra.

TunnanMin favorit i SPA:t var den här kallvattenstunnan med automatisk vattenpåfyllnad. Det var tokhärligt med en riktigt kall avrivare efter de varma basubaden. Det fanns också en stor pool med en stjärnhimmel ovanför som var jättemysig att sitta i. I mitten av rummet fanns några sitt- och vilgrupper där man kunde sitta/ligga och slappa. Monsieur somnade (läs snarkade) och underhöll därmed hela skaran med SPA-besökare. 😀 Bor ni på stadshotellet så rekommenderar jag starkt ett besök på SPA-badet. Det är värt varenda krona.

Lycka i lusthuset
På kvällen åt vi en tvårättersmeny (som expanderade och blev en trerätters) med tillhörande viner och vi fick sitta i….tam ta da daaaaaa… lusthuset! Så himla mysigt och romantiskt! Bästa platsen i hela restaurangen. Och maten och vinerna var delikata. Som dessert tog jag in en cappuchino och en macerone. Och vad tror ni det var för smak på den?? Jo, det var SALTLAKRITS!! Passade mig som handsken, så himla perfekt!!!
Lusthuset

Kvällen avslutades med kortspel där damerna i sista omgången spöade skiten ur herrarna. Sov extra gott den natten!! Det gjorde däremot inte Monsieur som hade en mardröm om att jag köpte ett begagnat pingisbord för 100.000 kronor som jag ville att han skulle betala, hahahahaha. Han vägrade så jag fick helt sonika slanta upp själv! 😦 Men vill man ha ett pingisbord så vill man!

