Tags

, , ,

Sitter och funderar över vårt bygge härhemma. En byggnation som planerats sedan hösten 2011, som sedan ritats på och till sist hade byggstart i slutet av oktober 2012. Byggaren JP Bygg gör jobbet och del ett gick smärtfritt….nästan. Den enda missen där var att vi helt plötsligt fick “mark” där vi inte hade räknat med att få mark. Ja, och sedan så vräkte de jord i 3-4 thujor också så de har stått på sniskan sedan dess. Men förutom dessa två missöden så var vi nöjda med vinterns jobb.

Sedan var de spårlöst borta hela vintern och större delen av våren och kom tillbaka i maj för att fortsätta bygga.Klädkammare och badrumDe snickrade stommar till två rum och öppnade upp takfoten. Därefter började de förbereda för takstolar på ett skumt sätt (de tänkte göra det enkelt för aig och bara bygga det nya taket uppepå det gamla platta taket) och det var då vi sade stopp och belägg! De höll sig inte till ritningarna och hade de fortsatt så skulle vi få mycket mindre yta i vindsdelen av huset. Det hade vi varit noga med att poängtera under hela ritningsfasen. Ytans storlek var viktig för oss.

Segdragna förhandlingar tog vid och bygget stod still, vilket det fortfarande gör 😦 men vi har i alla fall en uppgörelse, efter mycket om och men, om hur det fortsatta jobbet ska gå till. Monsieur har skött det hela under “konfliktstadiet” vilket jag är extremt tacksam över. Jag hatar att sitta i dessa möten, usch och fy. Det som nu gäller är en ny tidplan och en isolerad vind, vilket var vår ursprungsönskan men som blev för dyrt för oss. Tidplanen är väl aningen tråkig, bygget kommer inte att vara klart förän i mitten av december, men som sagt, vi får då mer än vad som var sagt tidigare.

Just nu händer INGENTING och det är BRA! Jaså, säger ni, det var väl underligt resonerat! Nejdå, inte alls. Vi har semester och jag skulle inte tycka om att ha folk springande runt huset hela dagarna. Semester för mig är lugn och ro och INTE 10 byggubbar som far runt som skollade troll och snickrar. Takstolarna kommer vecka 32 så då drar allt igång igen, får vi hoppas.

Hamamdrömmar
Så här sitter jag och drömmer mig bort, mot ett vintrigt december och ett färdigt haham, vårt eget krypin för rofyllda stunder. Hämtar inspiration från nätet.Hamam Oriental
Mosaik, vatten, värme, lödder, ansiktsmasker, aromaoljor, kamelborstar och tvål. Lyxigt, varmt och mysigt. Känslan jag söker hittar jag bland annat här, hos Hamam Oriental i Upplands-Väsby.

Nu njuter jag av sommar och semester men en del av mig längtar redan till december!

